تعمیر لپ تاپ ایسر

  • ۰
  • ۰

روش بستن مفصل کابل

طریقه بستن مفصل های مختلف (سربه سر، سه راهی، Y و چهار راه) برای کابل های فشار ضعیف تا ۱KV

مواردی که در زیر ذکر می شوند جهت اتصال کابل های مسلح هستند، در مورد کابل های غیر مسلح مانند (NYY) یا کابل نسوز روش کار به همین شکل است با این تفاوت که در مورد آنها نکاتی مانند کار روی غلاف سربی و بانداژ فولادی، نوار عایق کاغذی وجود ندارد و مهم اتصال هادی ها به یکدیگر و رعایت فاصله بین آنهاست و معمولاً سرسیم های اتصال زمین توسط یک پیج که بر روی جداره داخلی مفصل تعبیه شده بسته می شود.

اتصال سر به سر کابل

۱- در محل قرار گرفتن مفصل باید کانال عریض تر شده و کابل ها در داخل کانال قرار گیرند.

این عمل باعث خواهد شد که اولاً کشش های وارده به کابل به محل اتصال منتقل نشده، دوم، چنانچه تعمیرات بعدی پیش آید طول کابل کوتاه نیاید که احتیاج به اضافه کردن قطعه دیگری به آن باشد.

۲- سرکابل ها از وسط محلی که روی هم قرار گرفته اند طوری بریده شود که سرهای بریده شده در مقابل هم قرار گرفته و حدود دو میلیمتر با یکدیگر فاصله داشته باشند، سپس سر کابل ها لخت شوند. مقادیر لخت شده از اندازه مفصل، بوشن ها و متعلقات آن تبعیت می کند.

۳- روکش رویی کابل درست به اندازه نصف طول فضای داخل مفصل لخت شود. (قبل از لخت کردن زیر این محل به وسیله نوار عایق محکم بسته شود). سپس به اندازه فولادی کابل به اندازه ۱۵ میلیمتر از لبه آن بوسیله یک سیم محکم بسته و لحیم شود و مقدار اضافه آن برداشته شود.

۴- لایه روی غلاف سربی با یک چراغ کوره ای حرارت داده شده و برداشته شود. غلاف سربی با نفت و یا امثال آن تمیز شود. روی غلاف سربی چند دور سیم پیچیده و محکم لحیم شود.

۵- روی روکش کابل در قسمت گلویی مفصل باید با عایق مقوایی پوشیده شود تا خوب داخل گلویی محکم شود. این عایق که باید در حدود ۱۰ میلیمتر از داخل گلویی بیرون باشد، توسط نوار چسب به روکش کابل محکم می شود.

۶- غلاف سربی کابل باید طوری برداشته شود که مقداری از آن در داخل مفصل باقی بماند. مقدار باقی مانده غلاف سربی بستگی به نمره مفصل داشته و در هر حالت نباید از ۴۰ میلیمتر کمتر شود.

یک سیم مسی قلع اندود شده به پهنای یک سانتیمتر بر روی بانداژ فولادی و دو سانتیمتر بر روی غلاف سربی پیچیده و لحیم می کنیم بطوریکه غلاف سربی و بانداژ فولادی از نظر الکتریکی به یکدیگر اتصال داشته باشد.

۷- عایق کمربندی (کاغذ روغنی) زیر غلاف سربی به فاصله ۱۰ میلیمتر از غلاف برداشته شده و قسمت باقی مانده توسط نخ محکم بسته شود.

۸- حال بدون اینکه روکش هادی ها صدمه ای ببیند به راحتی از یکدیگر جدا شده و عایق روی هادی ها به اندازه لازم (بسته به بوش داخل مفصل) برداشته شود.

۹- پس از تمیز کردن روی هادی ها، بوش ها را بر روی هادی های یکی از کابل ها جا زده سپس سر هادی های کابل دیگر، در داخل بوش طوری جا زده شود که سرهای هادی ها حدود یک الی دو میلیمتر فاصله داشته باشد.

پس از جا زدن بوش ها بر روی هادی های کابل، آنها را باید طوری تنظیم کرد که سوراخ محل لحیم کاری درست در وسط فاصله دو هادی باشد. انتهای بوش ها را باید با نخ نسوز بطور محکم باندپیچی کرد تا در موقع لحیم کاری، قلع ذوب شده از آنها خارج نشود. سپس بوش ها را بوسیله چراغ کوره ای آنقدر حرارت می دهیم تا لحیم به راحتی در آن ذوب شود.

از طریق سوراخ بوش آنقدر لحیم در آن ذوب می کنیم تا دیگر با ضربه زدن مکرر و تکان دادن بوش، قلع ذوب شده در آن فرو نرود.

پس از برداشتن نخ نسوز از قسمت انتهایی بوش باید مطمئن شویم که قلع ذوب شده تا به انتهای بوش آمده باشد، سپس خرده قلع های ذوب شده اضافی را خوب تمیز می کنیم.

توجه هادی های آلومینیومی، توسط جوش آلومینیوم بهم متصل می شوند.

۱۰- روی بوش و روکش هادی ها را باید به وسیله نوارهای کاغذی طوری باندپیچی کرد که در تمام مسیر داخل مفصل، دارای قطر یکنواخت باشد.

۱۱- برای مفصل های از نمره VS19 تا VS۶۴ در دو طرف عایق پیچیده بر روی هادی ها یک حلقه از نوار کاغذی عایق به قطر و پهنای ۲۰ میلیمتر در بین هادی ها قرار داده سپس روی هادی های عایق شده، در محل قرار گرفتن حلقه های نوار، یک نوار به پهنای ۲۰ میلیمتر و به قطر ۵ میلیمتر پیچیده می شود.

در مفصل های کوچکتر از VS19 احتیاجی به گذاشتن حلقه عایق بین سیم ها نبوده و فقط روی هادی ها نوار عایق پیچیده می شود.

۱۲- یک رشته هادی مسی، چند دور بر روی غلاف سربی یکی از دو سر کابل سیلیکونی که کاملا قلع اندود و تمیز شده پیچیده و لحیم شود و مقداری از طول آن نیز اضافه بماند تا در موقع بستن محفظه مفصل به محل مخصوص اتصال زمین وصل شود. چنانچه سطح مقطع این هادی توسط کارخانه سازنده مشخص نشده باشد، کافیست که از یک هادی با سطح مقطع ۲۵ میلیمتر مربع استفاده شود. 

۱۳- باید در انتهای غلاف سربی در داخل مفصل توسط هادی های مسی به هم متصل شوند. برای این کار سیم تابیده شده مسی چند دور بدور غلاف سربی در هر طرف پیچیده و لحیم می شود.

این هادی باید از روی عایق کاغذی عبور نمود و سطح مقطع آن برای مفصل های VS8 تا VS۳۴، شانزده میلیمتر مربع و برای VS34 و VS35،  بیست و پنج میلیمتر و برای VS64، سی و پنج میلیمتر مربع باشد.

۱۴- روی غلاف سربی و بانداژ فولادی و هادی های لحیم شده روی غلاف سربی نباید به هیچ وجه توسط عایق کاغذی پوشیده شود.

پر کردن داخل مفصل کابل

۱- در هنگام پر کردن ماده ریختگی حرارت آن توسط دماسنج اندازه گیری می شود، چنان چه بر روی این ماده کف ظاهر شود، باید حرارت دادن ادامه پیدا کند تا رطوبت آن کاملاً گرفته شود. در این صورت دیگر بر روی آن کف ظاهر نخواهد شد.

۲- جهت پر کردن داخل مفصل بر روی بدنه آن سوراخ هایی تعبیه شده که روی آنها قطعات قیفی شکل وجود دارد و ماده ریختگی توسط این قیف ها از سوراخ بداخل مفصل ریخته می شود و هم زمان هوای داخل مفصل از سوراخ های دیگر خارج می شود.

٣- سیم زمین به بدنه اتصال داده شده و به پیچ های نگهدارنده مفصل، بسته شود. چنانچه این پیچ ها ضد زنگ نباشند، روی آنها نیز با ماده ریختگی پوشیده شود.

  • ۰۱/۰۲/۲۷
  • پوران دخت خدابخش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی